Als eindredacteur kom ik vaak dezelfde fouten tegen in teksten. Eén zo’n fout is het gebruik van de woorden je en u in dezelfde tekst. Soms zelfs in dezelfde zin. Als je een tijdschrift leest, is het natuurlijk fijn als je steeds in dezelfde vorm wordt aangesproken. Ook als je een bedrijf hebt, is het verstandig om na te denken of je klanten aan wilt spreken met je of u.
Ken je doelgroep
Wat je kiest, is een kwestie van het kennen van je doelgroep. Hoe spreek je hen in real life aan? Is de relatie vertrouwelijk of juist meer afstandelijk? Is de doelgroep ouder of jonger? Waar voel jij jezelf prettiger bij? En hoe reageren de lezers?
Formeel of informeel
Het is niet altijd makkelijk om te kiezen, want wanneer doe je het goed? U is formeler en afstandelijker dan je en wordt vaak als beleefder gezien. Is de relatie met de doelgroep erg zakelijk? Dan kun je voor u kiezen. Is de doelgroep jong en wil je de afstand tot de doelgroep verkleinen? Dan past het persoonlijke woord je beter. Ikzelf heb op mijn website gekozen voor de je-vorm, omdat ik persoonlijke blogs plaats en graag een meer persoonlijke band met mijn lezers aanga.
Tijdschriften
Veel tijdschriften spreken hun lezers aan met je. Als lezer wil je je verbonden voelen met het blad en als redactie wil je de lezer bij de onderwerpen betrekken. Steeds meer tijdschriften vormen een heel platform waar volop met lezers gecommuniceerd wordt. Lezers mogen hun eigen vragen stellen en hun eigen ideeën inbrengen. Dan voelt het heel natuurlijk om hen met je aan te spreken.
Is het tijdschrift of ander medium zakelijker en zijn de lezers van een hogere leeftijd? Dan kan het zijn dat u beter op zijn plaats is. Wel is het zo, dat het woord u steeds minder vaak gebruikt wordt in de Nederlandse taal. Tegenwoordig spreken steeds minder kinderen hun ouders, ooms en tantes aan met u. Het is dus ook een kwestie van wat je gewend bent.
Het allerbelangrijkst: wees consequent
Het allerbelangrijkst is dat je een keuze maakt en die doorvoert in de gehele bedrijfscommunicatie. Kies je voor het woord je? Spreek de lezers daar dan mee aan op je website, social media, in nieuwsbrieven. Een uitzondering maak ik voor e-mails. Daar kijk ik altijd eerst wat de persoon in kwestie zelf doet en hoe de verhouding is. Schrijft iemand mij een erg formele e-mail en gebruikt hij/zij zelf het woord u? Dan neem ik dat vaak over. Of je iemand aanspreekt met je of u is dus een kwestie van afstemmen op die persoon. Zelfs al gaat het om een hele doelgroep.